Praca niewolnicza i wolna cz. 3
Tagi: edukacja w polsce, edukacja w szwecji, edukacja w usa, edukacja w wielkiej brytanii, edukacja wczesnoszkolna, nauka cyrylicy, nauka dla przyrody, nauka duńskiego, nauka elektroniki, nauka emisji głosu
Pogląd taki dlatego jest wielce rozpowszechniony, że pracę ludzką dostrzegamy najczęściej na tle warunków naturalnych, w których się ona odbywa; wszędzie praca ludzka przystosowuje się ściśle do otaczającej przyrody, a usiłowania ludzkie są skierowane głównie do wyzyskania bogactw naturalnych i położenia geograficznego kraju. To jest konieczny warunek powodzenia. Tak więc Belgowie poświęcają wiele prac na wyzyskanie bogactw mineralnych swego kraju, i dobrobyt swój zawdzięczają w znacznym stopniu przemysłowi górniczemu i hutniczemu; szwajcarzy, których ziemia nie zawiera skarbów mineralnych, ciągną duże zyski z piękności natury szwajcarskiej. Dania nie posiada ani bogactw mineralnych belgijskich ani gór szwajcarskich; ludność jej musiała szukać innych źródeł bogactw i znalazła je przeważnie w rolnictwie i hodowli. Wydaje się, że Belgia zawdzięcza swą pomyślność bogactwom kopalnianym, Szwajcaria górom, a Dania dobrej glebie i klimatowi, ale to jest tylko pozór. Istotny, zasadniczy czynnik pomyślności jest we wszystkich trzech krajach jeden i ten sam; jest nim wysoka przeciętna produkcyjność ludności, występująca tylko w różnych postaciach.