Wykształcenie pamięci cz. 6

Skoro więc przez usunięcie przeszkód uda się nam odnaleźć szereg, w którym odnośne wyobrażenie się znajduje, co czasem przychodzi do skutku a czasem nie, możemy mieć większą pewność reprodukowania wyobrażenia z szeregu. Albo inny przykład. Dajmy na to, że ktoś zapytuje towarzysza swego, jak się po łacinie nazywa kwiczoł? Zagadnięty tak znienacka już chce odpowiedzieć, że nie wie, albo nie pamięta, kiedy nagle wpada mu na myśl, że Horacy wspomina kwiczoły w znanym wierszu, zawierającym pochwałę życia sielskiego. Robi szybko przegląd szeregu wiersza horacjuszowskiego i w samym jego końcu znajduje „edaces turdi” t. j. żarłoczne kwiczoły. Odpowiada więc „turdus“. Cały ten proces myślenia odbywa się tak szybko, że pytający nie odczuwa wcale, jak długą drogę musiała przemierzyć myśl towarzysza aż do odpowiedzi.

To doprowadziło nas do ważnej w dydaktyce różnicy w obrębie pamięci. Każde wyobrażenie, które chcemy zapamiętać, staramy się zaszeregować, bo bez zaszeregowania wyobrażenie ginie łatwo.

 

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zainteresuje:

    – kursy angielskiego warszawa
    – biuro tłumaczeń Poznań
    – nauka języka polskiego dla cudzoziemców wrocław
    czarnuszka ziarna
    czekoladki reklamowe
    części caterpillar
    części do przyczepek samochodowych
    części do systemu wentylacji
    części zamienne do pieców
    części zamienne ford