Wykształcenie pamięci cz. 9

Sztucznych sposobów w celu ułatwienia reprodukcji używa każdy człowiek, skoro czuje, że czegoś nie może spamiętać n. p. nie mogąc zapamiętać nazwiska, stara się je za pomocą podobieństwa albo nawet odrębności przywiązać do czegoś, o czym wie z pewnością, że każdej chwili będzie mógł nim rozporządzać, albo obowiązek spełnienia czegoś łączy z węzełkiem zrobionym w chustce. I nauce nie obce są mnemotechniczne sztuczki n. p. skoro nauczyciel zauważy, że uczniowie nie mogą spamiętać, która z dwóch rzek łączących się w Szat-el-Arabie nazywa się Eufrat, a która Tygrys, może podsunąć uczniom, że tygrys jako zwierzę bliższym jest swej ojczyźnie, Azji. Ażeby ułatwić uczniom zapamiętanie, które miesiące liczą trzydzieści jeden dni, a które trzydzieści resp. dwadzieścia osiem, nauczyciel demonstruje ten stosunek na wystających kostkach i leżących między niemi dołkach pięści ludzkiej. Ponieważ najtrudniej zapamiętać cyfry, bo są zawsze prawie przypadkowe i bez ściślejszego związku z wyobrażeniem, dla tego systemy mnemotechniczne głównie starają się o sztuczne odnawianie cyfr. Taki system stworzył Duńczyk Reventlov przez to, że liczby zamienił na pojęcia i wyrazy.

 

Comments

  1. Reklama:

    To Cię zaciekawi:

    – Dom pomocy społecznej
    – Liceum dla dorosłych Poznań
    – szkoła językowa mikołów
    daszki poliwęglanowe
    Dekoracja cukiernicza
    dekoracje do pokoju dziecięcego
    dekoracje sal weselnych kraków
    dekoracje sal weselnych poznań
    dekoracje ślubne kraków
    delegowanie pracowników do francji 2016